Odľahčenie predku

Kapitola 1

Knižnica   ::   Teória jazdectva   ::   Odľahčenie predku   ::   Kapitola 1


Skúsme si to predstaviť na stojacom koni a predpokladáme, že pri pohybe panvových končatín dopredu, hrudníkové končatiny zostanú na mieste. Tvrdenie sa ukáže prinajmenšom ako čudné. Toto tvrdenie sa však všeobecne aplikuje na koňa v pohybe a vtedy sa veci majú celkom inak. V pohybe sa základňa podpery koňa stále mení, čo sťažuje reálny odhad váhy nesenej hrudníkovými končatinami v akomkoľvek danom momente. Napríklad, hneď po treťom údere cvalu a pred fázou vznosu, vedúca (vnútorná) hrudníková končatina preberá celú záťaž chodu, nesie bremeno celej váhy koňa, znásobenej jeho rýchlosťou. Následne potom však obe hrudníkové končatiny budú vo vzduchu, a len potom sa angažujú panvové končatiny. Nebudú mať čo dvihnúť, pretože hrudníkové končatiny sú už dvihnuté (obr. 1 a 2). 

V druhej fáze cvalu (dopad vonkajšej diagonály) sa vnútorná panvová končatina veľmi angažuje (pozri obr. 3), čo by podľa tejto úvahy malo priniesť určité zmenšenie zaťaženia neseného vonkajšou hrudníkovou končatinou. Mohlo by nás to teda zvádzať k predpokladu, že keď kôň krívajúci na hrudníkovú končatinu musí cválať, bude sa snažiť aby boľavá končatina bola súčasťou cvalovej diagonály a v dôsledku toho nacvála na zdravú končatinu. Ale takto sa to nikdy nestáva! Krívajúci kôň vždy nacvála na boľavú končatinu, hoci "vie", že v tretej fáze boľavá končatina musí podoprieť celú jeho váhu. Ako v predchádzajúcom príklade, opäť nemáme istotu o stupni odľahčenia predku vyplývajúceho z angažovanosti zadku. 

V cvale sa panvové končatiny angažujú spolu a spolu sa aj z pod váhy uvoľňujú, i keď s určitou asymetriou. Ale v kroku alebo kluse (chody bežne a špecifickejšie spájané s falošnou predstavou o ktorej diskutujeme), je pravda zrejme ešte iluzórnejšia, pretože procesu sa (súčasne) zúčastňuje len jedna panvová končatina. Angažovanie jednej panvovej končatiny sprevádza uvoľnenie druhej a kým určitá záťaž je preberaná angažovanou končatinou, určitá sa pridáva odrazom aktívne sa uvoľňujúcou (spod záťaže) končatinou.

Okrem toho, rovnováha nie je obnovená angažovanosťou jednej končatiny skôr, ako sa presunula následným pohybom dozadu, kým druhá končatina ešte stále nedopadla. Tesne pred dopadom, vlastná stabilizácia ro vnováhy je obnovená a kôň stále obnovuje svoju rovnováhu ako keď sa mačka naháňa za vlastným chvostom.

Pozrime sa na tieto dva chody oddelene. 

Obrázok 1

Obrázok 2

Obrázok 3

Krok

V kroku je báza podpery tvorená sériou troch došľapov, potom dvoch, potom znova troch atď. Základne dvoch došľapov sú striedavo diagonálne a laterálne (bočné).

Laterálna fáza prichádza ihneď po došľape hrudníkovej končatiny (čo umožní zdvihnutie druhej hrudníkovej končatiny), diagonálna fáza po došľape panvovej končatiny (čo umožní zdvihnutie druhej panvovej končatiny).

Ako každý vie, krok pokračuje rozpojenými diagonálami, hrudníkové končatiny došľapujú prvé a potom diagonálna (opačná) panvová končatina. Medzi týmito došľapmi je odstup asi pol kroka; teda keď hrudníková končatina došliapne, panvová končatina je ešte vo vzduchu, na pol ceste svojho angažujúceho sa pohybu a keď panvová končatina došliapne, hrudníková končatina je na zemi, na pol ceste svojho pohybu dozadu. Potom je základňa na veľmi krátky čas trojstopová a hrudníková končatina je úplne vertikálna, nesúca celú váhu predku, kým panvové končatiny nesú váhu zadku (pozri obr. 4). Preto namiesto odľahčenia záťaže predku, angažovanosť má, ak nie zmiernenú, prinajmenšom rozdelenú záťaž zadku medzi dva piliere podpory (panvové končatiny).

Pri pohybe vpred sa kôň presúva na diagonálnu základňu podpery tým, že zdvihne z pod váhy uvoľnenú panvovú končatinu a "sunie" sa celým telom na túto diagonálnu bázu a tým sa zreteľne dostáva na predok (pozri obr. 5).

Pokiaľ ide o zdvih predku, preberanie váhy (angažovanie sa) panvovou končatinou na to nemá vplyv; hĺbka angažovania to vôbec nezmení; práve naopak, skôr to pridá určitú hybnosť záťaži nesenej podopierajúcou hrudníkovou končatinou.

Obrázok 4

Obrázok 5

Klus

V kluse pohyb jednej diagonály dozadu posúva hmotnosť dopredu a mierne dohora, takže po krátkej fáze vznosu druhá diagonála, naťahujúca sa dopredu, dopadá na zem (obr. 6). Niet žiadnych pochýb, že by práve v tomto momente angažovaná panvová končatina preberala väčší podiel z celkovej hmotnosti koňa, než natiahnutá hrudníková končatina.

Ešte raz, stupeň odľahčenia hrudníkovej končatiny nie je jasný: ponajprv preto, že fáza presunu tela nad nesúcou diagonálou, ktorá sa presúva dozadu trvá krátko. Prenáša hmotnosť koňa jasne na predok (obr. 7); po druhé, pretože dokonca aj keby sme predpokladali, že panvové končatiny preberajú dve tretiny záťaže a hrudníkové končatiny len jednu tretinu, je to stále celkom veľa (určite viac než váha nesená skutočne touto hrudníkovou končatinou keď kôň stojí, všetky štyri končatiny má na zemi, bez angažovanosti panvových končatín); po tretie preto, že hybnosť chodu zvyšuje záťaž nesenú podopierajúcou hrudníkovou končatinou (a platí to aj pre panvovú končatinu).

V tomto kontexte je vhodné pripomenúť si, že by sme sa mali snažiť zvýšiť angažovanosť bez zvýšenia hybnosti, teda rýchlosti. Toto by pri správnom uplatnení skutočne prepožičalo viac vierohodnosti tejto všeobecne rozšírenej falošnej predstave, prinajmenšom čo sa týka klusu. 

Obrázok 6

Obrázok 7

Takéto zvýšenie angažovanosti sa dá dosiahnuť len spomalením tempa, pričom výraz prejavu je zachovaný: týmto spôsobom, hoci je chod rozvinutý, bude pomalší, a preto bude mať menej hybnosti. Tieto logické úvahy vynášal na svetlo sveta a popieral Waldemar Seunig (a veľa nemeckých inštruktorov). Tvrdil, že ,,tempo pracovného klusu by malo byť nevyhnutne mierne rýchlejšie, než aké nám kôň prirodzene ponúka". (Waldemar Seunig, preklad Leonard Mins: Horsemanship, 1956, pp. 153-154).

Ako sa ukázalo, opak je pravdou - ak je, pravda, našim cieľom rovnováha.

Znamená to, že "zníženie" klusu (a teda angažovanosti panvových končatín) prispeje k predpokladanému "odľahčeniu"?

Nemyslím si to, hoci sa zdá, že je to názor všetkých ľudí uznávajúcich Steinbrechta! Uveďme si, pre zaujímavosť, citát jeho skutočne prekvapivého tvrdenia:

"Všeobecne sa predpokladá, že je možné ohodnotiť rozloženie váhy koňa podľa spôsobu jeho pohybu: čím viac panvové končatiny prekračujú stopy hrudníkových končatín v kroku a kluse, tým viac váhy nesú plecia; ak panvové končatiny dostupujú presne do stôp hrudníkových končatín, kôň sa pohybuje v rovnováhe; a čím viac stopy panvových končatín zaostávajú za stopami hrudníkových končatín, tým viac váhy nesie zadok. Samozrejme, toto pravidlo môže byť použité len na korektné a dobre vzdelané kone." (Gustav Steinbrecht, preklad Helen K. Gibble: The Gymnasium of the Horse, 1995, p. 54).

Na začiatku tejto kapitoly som uviedol, že diskutovaná falošná predstava aplikovaná na stojaceho koňa je banalitou. Pozrime sa či obsahuje aspoň trochu pravdy, ktorá by bola dôležitá pre jazdenie a tréning.

V polovici devätnásteho storočia F. Baucher a gen. Morris urobili sériu meraní aby stanovili váhu nesenú hrudníkovými a panvovými končatinami v stoji bez jazdca a s jazdcom. Zistili, že keď je kôň bez jazdca nesie 5/9 váhy hrudníkovými končatinami a 4/9 nesie panvovými končatinami. Zistili tiež, že 2/3 váhy jazdca sa prenášajú na predok a 1/3 na zadok.

Zdá sa, že tieto údaje intuitívne dávajú zmysel. Napríklad, je zrejmé, že pozícia jazdca na chrbte koňa je asi o 30 % bližšie k hrudníkovým, než k panvovým končatinám, čo by zodpovedalo približne 2/3 jazdcovej váhy na hrudníkových končatinách. Ja som aj tak urobil presnejšie výpočty a zistil som, že v prípade koňa ktorého segment "hlava a krk" zodpovedá 2/3 segmentu od "hrudníkových končatín po panvové končatiny", váha krku a hlavy by musela byť okolo 1/13 váhy celého tela, aby zodpovedala registrovanému ťažisku (4/9 spredu, 5/9 k zadku). Toto sa nezdá nerealistické ohodnotenie. (Tieto výpočty boli robené na nepotvrdenom predpoklade, že ťažisko segmentu "hlava/krk" a ťažisko zostatku tela, ležia presne v strede spomínaných segmentov.)

Predpokladajme koňa, ktorého telesné miery sú také, že vzdialenosť medzi prednými a zadnými kopytami je 120cm. Kolmica spustená z jeho ťažiska pretne zem v pozícii okolo 53cm spredu a 67cm od panvových končatín. Tieto vzdialenosti sú v pomere štyri devätiny a päť devätín celkovej dĺžky 120 cm. (Obr. 8).

Kolmica spustená z ťažiska jazdca pretne zem 40cm spredu, 80cm od panvových končatín, vzdialenosti, ktoré sú v pomere 1/3 a 2/3 celkovej dĺžky (obr. 9). Vzdialenosť medzi týmito dvomi kolmicami bude 13cm. Ťažisko dvojice "kôň s jazdcom" bude niekde medzi týmito dvomi bodmi, v mieste situovanom v súlade s pomerom medzi váhou jazdca a váhou koňa. Predpokladajme, že váha jazdca je 1/8 váhy koňa, ťažisko celku, koňa a jazdca rozdelí túto dĺžku 13cm rovnakým pomerom. To znamená: 13cm delené ôsmimi sa rovná 1,66cm (obr. 10).


Skrátka, z tohto príkladu vidíme, že váha jazdca znamená pre koňa veľmi malé narušenie, pretože ťažisko koňa sa premiestni dopredu len okolo 1,66 cm.


Obrázok 8

Obrázok 9

Obrázok 10

Je možné vypočítať potrebnú angažovanosť panvových končatín, ktorá by bola potrebná aby jazdec na chrbte koňa vôbec nemenil prirodzenú rovnováhu zvieraťa. Nové ťažisko by muselo byť v bode na ktorý je kôň privyknutý, keď je bez jazdca, teda pretínať dĺžku bázy jeho podpory v pomere 4/9 spredu, 5/9 odzadu. Ako sme práve videli po nasadnutí na koňa, vzdialenosť medzi novým ťažiskom a predkom je teraz 53cm mínus 1,66cm, t.j. 51,34cm. Táto vzdialenosť musí predstavovať 4/9 dĺžky novej bázy podpory, teda dĺžka novej bázy podpory je preto 51,34 delené štyrmi a násobené deviatimi, čo je 115,5cm. A pretože predchádzajúca báza podpory koňa bez jazdca bola podľa predpokladu 120cm, kôň s jazdcom na to aby obnovil "prirodzenú" pozíciu svojho ťažiska, bude musieť presunúť panvové končatiny dopredu presne o 4,5 cm.

(Tieto výpočty nie sú absolútne presné, pretože posunutie panvových končatín dopredu, aj keď o malú vzdialenosť, bude znamenať minimálne posunutie ťažiska celku - ale to už je zanedbateľné).

Často sa hovorí (Baucher sám to hovoril), že ak chceme dosiahnuť dobrú rovnováhu, ktorá poskytne koňovi optimálnu možnosť pohybu, váha by sa mala rovnomerne rozdeliť na štyri končatiny, posunúť ťažisko presne do stredu opornej základne. Je to však tak trocha pochybná teória, pretože ak príroda určila, že postavenie koňa je v pomere predok : zadok 4/9 : 5/9, potom to musí byť isto najlepšie umiestnenie ťažiska.

Ale otestujme si tento pomer a vypočítajme korekciu, ktorú by kôň s jazdcom musel urobiť aby zosúladil záťaž nesenú každou zo štyroch končatín:

Pretože nové ťažisko koňa s jazdcom je 51,34cm za hrudníkovými končatinami, musíme len túto hodnotu násobiť dvomi aby sme dostali dĺžku novej opornej základne - je to približne 103cm. Na dosiahnutie rovnomerného rozdelenia váhy na všetky štyri končatiny by potom musel kôň urobiť korekciu angažovania panvových končatín o 17cm (120cm mínus 103cm). Je to stále o dosť menej, než by sme mohli očakávať.

Vedú všetky tieto úvahy potom k záveru, že angažovanosť panvových končatín nemá žiadny význam v jazdectve? Určite nie. Tieto úvahy však ukazujú, že by sme nemali byť v našom posudzovaní dôležitosti angažovanosti náchylní prílišnému zjednodušovaniu: Uvažovať o angažovanosti panvových končatín (alebo, v tomto prípade, skutočne o dynamickej rovnováhe koňa) v zmysle váhy, nesenia váhy, alebo distribúcie váhy je nedostatočné; jej analýza musí byť v zmysle vektorov a uhlov.

Mali by sme si pripomenúť, že angažovanosť nie je "motor" (pohon): v momente keď kôň angažuje panvovú končatinu, končatina nie je na zemi. Až keď sa kopyto dotkne zeme a končatina tlačí dozadu, pri jej neangažovanom pohybe sa objaví hnacia sila. Je to preto, že končatina potom zostáva na zemi, stiahne sa (prestane sa angažovať) a nie angažuje, čo je vlastne "motorom". (Pravdaže, ak by nebolo angažovanosti (podvedenie končatiny), nebolo by ani posunu, a teda ani pohonu dopredu).

Na druhej strane, angažovanosť môže a hrá hlavnú úlohu, čo sa týka spomalenia, pretože tu sa angažovaná končatina napne, vytuhne, aby zapôsobila ako brzda. V závislosti na rýchlosti sa musí nájsť správny uhol odporu: hlbšia angažovanosť (podsadenie) znamená väčšiu šikmosť brzdného účinku, a teda lepšie spomalenie.

Ozaj, a čo je to rovnováha, ak nie schopnosť okamžitej kontroly hybnosti hmotného telesa?


Zdroj textu: J.C. Racinet
Text spracovala: Viktória Stredňaková

Zdroj obr. 1 - 10: J.C. Racinet


Tento dokument som spracovala ja, Viktória Stredňaková, na základe toho, ktorý mi elektronickou poštou zaslal môj tréner. Obsah dokumentu považujem za mimoriadne náučný a preto som sa rozhodla ho spracovať do tejto podoby a publikovať na mojom webe www.equitheca.eu. 
Predpokladám, že pôvodným autorom textu a obrázkov je J.C. Racinet.

Obsah dokumentu v žiadnom prípade nepovažujem za moje osobné vlastníctvo.

© 2016 Viktória Stredňaková. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky